viernes, 14 de octubre de 2011

Les veus del passat. O com esmalto pedres.

M'agraden les pedres. Quan en trobo una (o la pedra em troba a mi) s'estableix una mena d'idil·li.
Llavors començo a visualitzar què em diu.
...
Me gustan las piedras. Cuando me encuentro una (o la piedra me encuentra a mí) se establce una especie de idilio.
Entonces empiezo a visualizar qué me dice.


El que em suggereix, ho dibuixo.
...
Lo que me sugiere, lo dibujo.

I començo a tallar la planxa d'aram i a adaptar-la a la superficie que m'interessa.
...
Y empiezo cortando la plancha de cobre y a adaptarla a la superfície que me interesa.


Cal triar els colors que millor expressin la idea. En aquest cas, la pell pot representar-se amb un rosa opac. Però com que vull un acabament més orgànic, he triat un òpal rosa. Amb les cuites s'opacifica i conserva un petit gra que lliga molt bé amb la pedra.
...
Es necesario escoger los colores que mejor expresen la idea. En este caso, la piel puede representarse con un rosa opaco. Pero como quiero un acabado más orgánico, he optado por un ópalo rosa. Con las cocciones se opacifica y conserva un pequeño grano que combina muy bien con la piedra.


Després d'una bona neteja de la planxa, començo per aplicar el contraesmalt. Aqui en sec.
...
Después de una buena limpieza de la plancha, empiezo aplicando el contraesmalte. Aquí en seco.


Després, cal girar la peça i començar a esmaltar. Un fundent de coure pels cabells i una primera capa d'òpal directament sobre l'aram.
...
Después, se debe dar la vuelta a la plancha y empezar a esmaltar. Un fundente de cobre para el pelo y una primera capa de ópalo directamente sobre el cobre.


Un cop cuit, començo amb el cloisonné d'aram.
...
Una vez cocida, empiezo con el cloisonné de cobre.


El fil de coure, un cop cuit, surt ennegrit i cal netejar-lo amb un curt bany d'acid nítric rebaixat amb aigua. Aquesta operació es fa després de cada cuita.
...
El hilo de cobre , una vez cocido, sale ennegrecido y es necesario limpiarlo con un corto baño de ácido nítrico rebajado en agua. Esta operación se repite después de cada cocción.


Vaig donant vàries capes de color i vaig coent-les. També cal treballar amb òpals les cares que apareixen darrera l'orella .
..
Voy dando varias capas de color y voy cociéndolas. También trabajo con ópalos las caras que aparecen detrás de la oreja.



Per què els cabells cobrin més protagonisme, he afegit fils d'aram trets d'un cable elèctric. Són molt finets ! Els detalls vaig treballant-los amb vitris.
..
Para que el pelo cobre más protagonismo, he añadido hilos de cobre sacados de un cable eléctrico. Son muy finitos! Los detalles voy trabajándolos con vitris.


La peça un cop finalitzada. Només em resta fixar-la a la pedra . I el títol : Les veus del passat.
...
La pieza una vez finalizada. Solo me queda fijarla a la piedra. Y el título : Las voces del pasado.




3 comentarios:

clariana dijo...

M'ha agradat molt poder seguir per les fotografies i el text, el procés del teu treball. És molt creatiu i la sensació que has d'experimentar quan trobes la pedra ha de ser molt especial.
Un petó.

Teresa Ulldemolins Aguadé dijo...

Gràcies Clariana,
M'agrada de tant en tant explicar com és el procediment de l'esmalt, perquè és un art molt desconegut per a molta gent, encara que mil·lenari.
Que tinguis una setmana preciosa!

Teresa Ulldemolins Aguadé dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.